Sivut

tiistai 24. syyskuuta 2013

Pietari: kuvia ja kokemuksia

Vihdoin ja viimein sain käytyä Pietari-kuvat läpi ja muokattua ne postausta varten. Olo on ollut jotenkin vetämätön noin viikon ajan ja se on vaikuttanut myös bloggausintooni. Haluan kuitenkin ehdottomasti jakaa kokemukseni Pietarin risteilystä, jolla olin reilu viikko sitten poikaystäväni ja kaveripariskunnan kanssa.

St. Peter Line on ainoa yritys, joka järjestää viisumivapaita risteilyitä Pietariin. Olin kuullut yhtiöstä ja sen laivoista hyvin epäilyttäviä kommentteja ennen matkaa, joten oli mielenkiintoista nähdä, minkälainen risteilykokemus oikeasti olisi. Kerron nyt omasta kokemuksestani, jos se jotakuta vaikka auttaisi!

Jos sinua ei kiinnosta itse risteily ja siihen liittyvät kokemukset, skrollaa ihmeessä alas päin kohti Pietari-kuvia!

Saimme hytin superhalvalla Grouponin tarjouksen kautta (79e/4 hengen hytti). Princess Maria -laiva osoittautui oikein siistiksi, ihan perus risteilylaivaksi, jossa oli buffet-ravintolan ja tax freen lisäksi useampi kuppila, baari ja ravintola. Ainoa pettymys matkalla oli buffet-illallinen, joka oli todella surkea. Yksinkertaisetkin ruuat oli onnistuttu pilaamaan ja ainoa asia, josta oikeasti pidin, oli jäätelö! Lisäksi ravintola avattiin hieman myöhässä, jonot olivat aivan järkyttävän pitkiä ja viini koko ajan loppu hanoista. Syödessä tuli kiire eikä kokemus ollut todellakaan nautittava. Aamupala sen sijaan oli mielestäni ihan ok.

Laivalle mennessä laukut läpivalaistiin, sillä omien juomien ja vedenkeittimien ( :D ) vieminen oli kiellettyä. Läpivalaisukaveri ei kuitenkaan ollut kovin ahkeralla tuulella, sillä meillä oli yksi viinipullo repussa mukana, eikä sitä otettu pois.

Tax free -kauppa oli pieni, mutta saimme sieltä kätevästi sekä Haribot että tuliaispullot. Alkoholia tosin myytiin menomatkalla vasta klo 21 ja tulomatkalla vasta klo 22 alkaen.

Pietariin saapuessamme passintarkastuksessa oli todella isot jonot ja kaiken kukkuraksi minua ei meinattu päästää passintarkastuksesta läpi, koska vuonna 2005 otettu passikuvani ei oikein vastaa nykytodellisuutta. Lopulta hyvin tarkan syynäyksen jälkeen pääsin kuitenkin läpi. Satamasta lähti laivayhtiön shuttle-pikkubusseja, jotka kuljettivat keskustaan Iisakin aukiolle noin 10 minuutissa. Takaisin päin busseja tuli säännöllisin väliajoin ja se olikin kätevä tapa päästä laivalta keskustaan ja takaisin. Laivalle takaisin mentäessä passintarkastusjono oli vähintään yhtä pitkä kuin lähdettäessä, eli jonottamista joutuu kestämään.

No niin, siinä pääasiallisia kokemuksiani itse laivaosuudesta! Kyselkää ihmeessä, jos haluatte jotain lisätietoa, netin keskustelufoorumit ovat täynnä kaikenlaista informaatiota, joka ei tosiaankaan aina pidä paikkaansa.

Sitten itse Pietariin!

Pietari on aivan valtava kaupunki, jota ei tosiaankaan ehdi yhdessä päivässä läpi kiertää. Me kävelimme koko päivän ja ehdimme nähdä (tosin vain ulkoa) mm. Talvipalatsin ja Verikirkon sekä kävellä Nevski Prospektia reiluun puoleenväliin. Kävimme myös georgialaisessa ravintolassa syömässä. Meillä oli todella hyvä tuuri, sillä aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta koko päivän ja välillä lämpötila kohosi jopa hellelukemiin! Emme olleet hirveästi selvittäneet mitään etukäteen, vaan kävelimme vain kaupungilla ja tunnelmoimme.

Yhden ihan mielettömän paikan matkan varrelta löysimme...

Osoitteessa Nevski Prospekt 56 sijaitsee Kupetz Eliseevs -ruokahalli. Paikka on aivan uskomaton: seiniä reunustavat juusto-, leipä-, kakku- ja lihatiskit ja keskellä salia on valtava ananaksen näköinen palmu, jonka lehvien alla ihmiset nautiskelevat teetä, kahvia ja leivoksia. Lisäksi hallissa on hyllyjä, joissa myydään suklaata, vodkaa ynnä muuta. Paikka on myös koristeltu todella ylellisesti kristallikruunuilla, verhoilla ja valoilla. Minuun teki vaikutuksen erityisesti leivostiski, jossa myytiin toinen toistaan upeampia herkkuja. Me ostimme macaroneja, jotka söimme välipalaksi ja ai että oli hyvää! Jos käyt Pietarissa, käy ehdottomasti tsekkaamassa tämä herkkumyymälä!

Sellainen reissu! Minulla oli todella hauskaa, oli kiva käydä ensimmäistä kertaa Venäjällä ja tutustua Pietariin. Lisäksi reissuseura oli kohdallaan - jutellessa, syödessä, juodessa, karaokea laulaessa ja tanssiessa meni paluumatka kuin siivillä. :)

Oletko sinä koskaan käynyt Pietarissa? Pietarin-vinkkejä saa jakaa kommenttiboksissa!

1. Pietari on kyllä kaunis kaupunki. Olen käynyt siellä kolmesti (laivalla, bussilla ja junalla), aina riittää nähtävää. Eremitaasissakin olen käynyt kaksi kertaa ja nyt nähnyt ehkä sadasosan näyttelystä. Siellähän saisi tosiaan kiertää monta vuotta, jos aikoisi ehtiä jokaista taideteosta ihailla. Vaikuttava talvipalatsi on kyllä ulkoakinpäin. Olen käynyt myös linnoituksessa Nevan toisella puolella talvipalatsista katsoen, kuuluisassa (ja aivan ihania mosaiikkeja sisältävässä) Iisakin kirkossa, Pietarin laitamilla Katariinan palatsissa (sitä kullan määrää!)... aika monessa paikassa. Ensimmäisellä kerralla kun Pietarissa kävin, oli kaupunki täynnä rakennustyömaita ja julkisivunehostustalkoita. Toisella ja kolmannella kerralla sain ihailla aivan ihanaa arkkitehtuuria kaikessa komeudessaan.

Tuossa ruokahallissakin olen muuten käynyt. Muistithan ihailla myös katse ylöspäin suunnattuna? Tuossa kaupungissa jää niin paljon näkemättä pelkästään sen vuoksi, ettei aina huomaa katsoa ylävinkkeliin :)

1. Kiitos kommentistasi Krisse! Me emme käyneet Eremitaasissa juurikin sen takia, että siellä kuulemma saa menemään vaikka kuinka paljon aikaa, vähän kuin esim. Louvressa. Kuulemma venäläisen taiteen museo on parempi kohde, jos ei ole paljoa aikaa. Yhdellä päiväreissulla ei kyllä ehtinyt nähdä Pietarista kuin murto-osan! Ja yksi syy miksi asioita varmasti jäi huomaamatta on se, etten osaa venäjää saati kyrillisiä aakkosia. :/ Mutta ainahan voi tehdä uuden reissun Pietariin, varsinkin kun se on niin lähellä Helsingistä katsottuna :)